برای نگهدای تمامی سیالات اعم از شیمیایی، آب آشامیدنی، آب غیر شرب و فاضلاب شهری و ..... از مخزن فایبرگلاس استفاده می کنند که تولید این مخازن با کیفیت بالا را فقط در شرکت سازآب می توانید خریداری کنید.

استفاده از این مخازن مزایای متعددی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به مقاومت نسبتاً بالای آن‌ها در برابر فشارهای خارجی اشاره کرد. طی سال‌های اخیر محبوبیت استفاده از این نوع مخازن برای نگهداری مایعات به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. در بسیاری از مواقع، این مخزن‌ها برای نگهداری آب مورد استفاده قرار می‌گیرند، هرچند استفاده از آن‌ها برای نگهداری انواع مواد شیمیایی نیز امکان‌پذیر است. در ادامه درباره ویژگی‌ها و خصوصیات این مخزن‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

ساختار کلی مخازن Fiberglass

الیاف شیشه از اساسی ترین متریال مورد نیاز برای تولید هر مخزن فایبرگلاس می باشد که در ساختار تمامی ورق های فایبرگلاس وجود دارد و از این رو، به آن‌ها مخازن فیبر شیشه نیز می‌گویند. در نظر داشته باشید که این ورق‌ها از ترکیب الیاف شیشه با وینیل استر ساخته می‌شوند. دلیل اصلی مقاومت بسیار بالای مخزن فایبرگلاس در برابر فشارهای فیزیکی وجود الیاف شیشه در ساختار آن است. جالب است بدانید که فایبرگلاس در اکثر مواقع در برابر واکنش های شیمیایی اسیدی و یا قلیایی اصلا واکنش نمیدهد. (مناسب برای حمل اسید و یا ذخیره مواد فاضلابی بعنوان سپتیک تانک).

به طور کلی، مخازن فیبر شیشه وزن بسیار پایینی دارند و در واقع، یکی از مزایای اصلی آن‌ها در برابر مخازن استیل به وزن پایین آن‌ها برمی‌گردد. با توجه به این موضوع می‌توان مخزن فایبرگلاس را روی سقف ساختمان‌ها برای نگهداری آب نصب کرد.

دقت کرده باشید برای حمل مخازن استیل به بالای ساختمان مشکلات زیادی وجود دارد که سرمنشا آن وزن بالای این مخزن است ولی مخزن فایبرگلاس اینطور نیست. مخازن فایبرگلاس را می‌توان در شکل‌ها و اندازه‌های متفاوتی ساخت. ظرفیت این مخازن در اکثر مواقع بیش از هزار لیتر است. معمولاً مخازن با ظرفیت بالای پنج هزار لیتر برای نگهداری سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این راستا، مجموعه سازآب به عنوان یکی از مراکز معتبر تولید انواع مخازن، لوله‌ها، سیستم‌های تهویه هوای مطبوع و... می‌تواند بر اساس نیاز شما مخزن فایبرگلاس مورد نظرتان را در اندازه و شکل دلخواه طراحی و تولید کند. تمایز اصلی محصولات تولید شده شرکت سازآب با سایرین دقیقا در دانش بالا و تجربه زیاد در زمینه تولید می باشد که خوشبختانه در طی سالیان دراز در امر تولید موفق بوده ایم.

C:\Users\umet\Desktop\عکس متن\1.jpg

ساختار ورق فایبرگلاس مورد استفاده در مخزن‌های فیبر شیشه

مزایای استفاده از مخازن فایبرگلاس در مقایسه با سایر مخازن

مخازن فایبرگلاس دارای مزایای گوناگونی هستند. از جمله مزایای مخزن فایبرگلاس میتوان به مقاومت بالای خوردگی، سبکی و مقاومت مکانیکی آنها اشاره نمود. این در حالیست که مخزن آب فایبرگلاس با توجه به فرایند تولید میتوانند دارای معایب گسترده ای به خصوص در حین بهره برداری باشند. از جمله معایب مخازن فایبرگلاس میتوان به بحث رشد ترک آنها اشاره کرد. مخازن فایبرگلاس میتوانند به راحتی و در اثر تنش های مداوم سیکلیک دچار ترک خوردگی های ریز شده و در صورت عدم رسیدی آسیب های جدی به مخزن وارد نمایند. مخازن آب شرب کامپوزیت مدولار که توسط فرایند SMC تولید میگردند دچار این مشکل می باشند. این موضوع در مخازن فایبرگلاس نگهداری سیالات خوردنده میتواند بسیار پیچیده تر باشد. مخازن فایبرگلاس نگهداری سیالات خوردنده درصورتی که دچار مشل نشتی شوند، تعمیر بسیار پیچیده ای دارند. شایان ذکر است که مخازن استیل نیز از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. از آنجایی که این گروه از مخازن وزن بالایی دارند، این موضوع باعث ایجاد محدودیت در استفاده از مخازن استیل می‌شود. جالب است بدانید که مخزن فایبرگلاس نسبت به مخازن استیل نزدیک به چهل و پنج درصد سبک‌تر است.

از آنجایی که گرما به آسانی از مخازن فایبرگلاس عبور نمی‌کند، دمای مایع درون آن‌ها تحت ‌تأثیر دمای محیط اطراف قرار نمی‌گیرد. همان ‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، مخازن فیبر شیشه با اکثر مواد شیمیایی واکنش نمی‌دهند؛ از این رو، می‌توان از آن‌ها برای نگهداری مواد شیمیایی دارای پی ‌هاچ (ph) غیر خنثی نیز استفاده کرد. اشعه فرابنفش خورشید نیز از ورق‌های فایبرگلاس عبور نمی‌کند. از این رو، می‌توان این مخازن را در حالی که حاوی مواد شیمیایی هستند، در برابر نور مستقیم خورشید قرار داد.

C:\Users\umet\Desktop\عکس متن\1.jpg

مخزن نگهداری سوخت از جنس فایبرگلاس در محوطه کارخانه سازآب

سوخت هم یک منبع با ارزش دیگر است که می تواند با ایمنی تمام در یک مخزن فایبرگلاس نگهداری شود بدون اینکه ویژگی های اصلی آن از بین برود یا تغییر کند.بسیاری از صنایع برای تامین سوخت ماشین آلات خود نیازمند نگهداری سوخت هایی مانند نفت و بنزین در مخازن امن هستند.

انواع مخازن فیبر شیشه و خصوصیات و ویژگی‌های آن‌ها

یکی از پرفروش ترین مخازن فایبرگلاس در بازار، مخزن جی آر پی می باشد. در مخازن GRP میکروارگانیسم‌ها نمی‌توانند به آسانی رشد کنند؛ از این رو، این تانکر برای نگهداری آب و سایر مایعات خوراکی مناسب هستند. به طور کلی، تانکرهای GRP برای نگهداری آب به مدت طولانی ایده‌آل محسوب می‌شوند. در حال حاضر اکثر مخازن GRP دارای ظرفیت بالای دو هزار لیتر هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توان آب را برای ماه‌ها بدون تغییری در رنگ یا مزه آن نگهداری کرد.

مخزن SMC نوع دیگری از مخازن فایبرگلاس است. این تانکر در برابر فشارهای فیزیکی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد؛ به همین دلیل، در بسیاری از مواقع برای نگهداری مایعات در اماکن صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هزینه تولید این مخازن بین پانزده درصد تا سی و پنج درصد بالاتر از مخازن GRP است. ورق فایبرگلاس SMC نسبت به ورق GRP حدود دوازده درصد ضخیم‌تر است.

مخزن فایبرگلاس از نوع SMC نسبت به مخازن GRP دارای مقاومت و دوام بالاتری است. فرایند تولید تانکرهای SMC طولانی‌تر از فرایند ساخت تانکر GRP است و به دلیل وزن بالاتر، نصب مخازن SMC نسبت به نصب مخازن GRP به هزینه بیشتری نیاز دارد. نکته حائز اهمیت این است که از تانکر SMC برای نگهداری کودهای شیمیایی مایع نیز استفاده می‌شود.

C:\Users\umet\Desktop\عکس متن\1.jpg

مخزن از نوع فایبرگلاس با اندازه و ابعاد درخواستی متقاضی (عسلویه)

خصوصیات و ویژگی‌های کلی مخازن فایبرگلاس از نوع مکعبی و زیرزمینی

مخزن مکعبی فایبرگلاس برای افرادی که خواهان نگهداری آب یا سایر مایعات با حجم بسیار بالا هستند، ایده‌آل محسوب می‌شود. این تانکرها را نمی‌توان به آسانی جابه‌جا کرد و در واقع، پس از نصب، باید اجزای آن‌ها از هم جدا کرد تا جابه‌جا شوند. معمولاً ظرفیت مخزن فایبرگلاس مکعبی بیش از پنجاه هزار لیتر است. پیش از نصب این تانکر محل قرارگیری آن باید به طور دقیق مشخص شود و معمولاً برای اماکنی که آب لوله‌کشی ندارند، ایده‌آل به حساب می‌آیند.

یکی از مزایای مخازن فیبر شیشه امکان نصب آن‌ها در زیر سطح زمین است. به دلیل مقاومت بالای تانکرهای فایبرگلاس در برابر پوسیدگی، نصب آن‌ها در زیر سطح زمین هیچ تأثیری بر دوام و طول عمرشان ندارد. مخازن زیرزمینی در اکثر مواقع به شکل استوانه‌ای ساخته می‌شوند و معمولاً ظرفیت آن‌ها بالای پنج هزار لیتر است. نصب مخازن فایبرگلاس زیرزمینی نسبت به سایر مخزن‌های فیبر شیشه دشواری‌های بیشتری دارد.

فرایند نصب تانکرهای زیرزمینی حدود هفت روز طول می‌کشد. در حال حاضر، این مخازن زیرزمینی تنها برای نگهداری آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نظر داشته باشید که ضخامت ورق‌های مورد استفاده در بدنه آن‌ها نسبت به سایر مخازن اندکی بیشتر است. برای تهیه این مخازن و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با گروه سازآب تماس بگیرید.

C:\Users\umet\Desktop\عکس متن\1.jpg

یک مخزن از نوع فایبرگلاس برای نگهداری آب

شرایط کلی نگهداری انواع سوخت در مخازن فایبرگلاس

گاهی افراد برای نگهداری سوخت مورد نیاز تجهیزات صنعتی از مخزن فایبرگلاس استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید که این مخازن برای نگهداری بنزین، نفت و گازوئیل ایده‌آل هستند. مخرن‌های SMC برای نگهداری سوخت گزینه بهتری به حساب می‌آیند. شایان ذکر است، از آنجایی که برای حفظ امنیت، سوخت‌ها باید در دمای پایین نگه داشته شوند، مخازن فایبرگلاس SMC عایق حرارتی بهتری برای جلوگیری از انتقال حرارت محیط به درون مخزن هستند.

تانکرهای فایبرگلاسی که برای نگهداری سوخت استفاده می‎شوند، معمولاً ظرفیت بالای پنج هزار لیتر دارند. با این وجود، در برخی از مواقع افراد از مخزن فایبرگلاس کوچک‌تر نیز برای نگهداری سوخت استفاده می‌کنند. این تانکرها نسبت به تانکرهای استیل گزینه بهتری برای نگهداری انواع سوخت محسوب می‌شوند و احتمال نشت سوخت از آن‎ها بسیار پایین‌تر از مخازن استیل است.

C:\Users\umet\Desktop\عکس متن\1.jpg

مخزن از نوع فایبرگلاس در اندازه متوسط

نصب مخازن فایبرگلاس در سریع‌ترین زمان ممکن

امروزه بسیاری از افراد برای نگهداری آب و سایر مایعات از مخازن فایبرگلاس استفاده می‌کنند. این مخازن در برابر فشارهای فیزیکی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد و هزینه نصب و نگهداری آن نسبتاً پایین است. امکان نگهداری سوخت در این تانکرها وجود دارد. تانکرهای فایبرگلاس بر خلاف مخازن ساخته شده از آلیاژ استیل حرارت را از خود عبور نمی‌دهند و از این رو، برای نگهداری انواع سوخت گزینه مناسب‌تری هستند.

در این بین، مجموعه‌ سازآب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فعال در زمینه طراحی و عرضه انواع مخازن، خدمات ویژه‌‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این مجموعه با داشتن کادر حرفه‌ای و مجرب می‌تواند شما را در زمینه دستیابی به مخزن فایبرگلاس مورد نظرتان یاری کند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را در اختیار شما قرار دهد.